information om brugte biler på BILFO

Det bliver snart tid til sommerdæk igen

tips og råd om sommerdækDet er ikke lang tid siden at din bil skulle have vinterdæk på. Størstedelen af året i Danmark skal din bil have sommerdæk på – så nu er det snart tid igen! Hvis du vil føle dig sikker i trafikken er det altafgørende at vælge dæk af høj kvalitet. De skal nemlig kunne holde til bremse- og styrkekræfter, accelerationskræfter og samtidig kunne dræner mængder af vand i vådt føre. De skal altså derfor kunne modstå sommerens kraftige regnskyl. Slidte dæk vil have svært ved at bortlede større mængder af vand.

Sommerdæk af god kvalitet

Dine dæk skal altså derfor kunne holde til noget. Både vinterdæk og sommerdæk. Lige nu er det dog sommerdæk som er relevante. Overordnet set klarer de fleste mærker af sommerdæk på det danske marked sig fint på tør vej. Det er derimod i vådt vejr at sommerdæk skal stå sin prøve. Et godt kriterium og et god rettesnor at følge er at sikre sig, at sommerdækkene fungerer godt på en våd vej. De fleste bilister vægter faktisk dækkets levetid og støj højest når de vælger dæk. Dette er ikke de mest fornuftige kriterier at følge. Det er dels fornuftige og økonomisk korrekte kriterier, men ikke de mest sikkerhedsmæssige.
Udover sommerdæk og vinterdæk findes der tilmed helårsdæk. Nogle tror at deres bil er monteret med disse, men det er ikke korrekt. Sommerdæk og helårsdæk er ikke samme type dæk. Hvis du absolut vil have helårsdæk på din bil, så er det bedst at have det om vinteren, men altså så prioritere at have rigtige sommerdæk på om sommeren og en del af resten af årets måneder. Et helårsdæk er et forsøg på at samle dæks sommer- og vinteregenskaber i ét. Helsårs- og vinterdæk har som regel en længere standselængde.

Helsårsdæk har altså på ingen måder samme egenskaber som sommerdæk. Det er næsten selvsagt at helårsdæk må gå på kompromis med henholdsvis sommer- og vinterdæks bedste egenskaber for at opnå ét dæk med begges egenskaber.
Det er specielt vigtigt at få tjekket dækkene inden kør-selv-ferien med familien. Skal I for eksempel til Sydeuropa vil et halvslidt dæk med 3-4 mm mønster højst sandsynligt være nærmest nedslidt. Derudover er det en god ide at orientere sig om dæktryk ved stort læs på bilen på grund af oppakning, bagage osv. for at undgå for eksempel dækeksplosion. Dette finder I i instruktionsbogens anvisninger om højere dæktryk. Det har i øvrigt også den fordel med sig at I kan sparer brændstof ved at have det rigtige dæktryk på bilen.

Således skifter du til sommerdæk

Når du så skal til det, skal du gøre følgende. Først skal du sikre dig at dækkene stadig lever op til lovens krav om 1,6 mm mønsterdybde. Dette skal du også tjekke selvom bilens sommerdæk har ligget opbevaret hos din bils værksted. Når du skal opbevare dine dæk skal de opbevares tørt og mørkt og ved stabil temperatur og de skal gerne ligge ned. Det anbefales faktisk at skifte til nye dæk allerede inden mindstekravet af mønsterdybden er nået. Som hovedregel bør dæk, der er over 5 år gamle tjekkes af fagmanden mindst en gang årligt. Gummiet på dækkene forringes over tid og bør udskiftes efter 10 år selvom mønsterdybden endnu ikke er nede på 1,6 mm. Det er i øvrigt de færreste som faktisk er klar over dette lovkrav om minimum 1,6 mm. Når du skal måle dine dæk bør du gøre det på dækkets slidbane, da det er her slitagen er størst.
Når du har tjekket op på dette er det anbefalelsesværdigt at vaske både fælge og dæk rene for snavs og salt, som muligvis er kommet i løbet af vinteren.
Dækkets hjulmøtrikker skal i øvrigt ikke overspændes men til gengæld sidde godt fast. Det er angivet i bilens instruktionsbog. Hvis du er i tvivl så rådfør dig med dit dækcenter eller lad dem hjælpe dig med at få sommerdæk på.
Udskiftning af dæk – aktuelt set sommerdæk – handler ikke blot om at finde de billigste dæk eller om støj for den sags skyld. Det handler om sikkerhed overfor dig selv, din familie og andre bilister i trafikken. Bilen bæres nemlig af de fire dæk som er i berøring med vejen.

Læs om regler for sommerdæk i andre lande her