Audi A4 B8 Stage 2 tuning – 300 HK

Måske har du allerede været i gang med et stage 1 tun, hvor du egentlig bare laver en simpel chip map tuning og får omkring 200 – 230 HK på din 1,8 TFSI motor.

Det er ret fedt at få de ekstra HK og mange bliver huk på at få mere

Vi ser i denne artikel på hvordan du kan få mere end de 230 HK ved at skifte forskellige standard dele på bilen og til sidst lave et stage 2 chiptun.

Vi ser på:

  • Skifte til KN indsugning
  • Nye tændspoler og tændrør
  • Down-pipe og racing cat
  • Komplet 2 tommer udstødning
  • Sprint booster til gaspedalen
  • Intercoller upgrade
  • Benzin dyser – skift til S3 dyser
  • Brændstof-pumpe
  • Stage 2 mapping (Chiptuning)

Optimering af indsugning

KN luftfilterBegynd med at se på et nyt luftfilter og indsats, så du kan gå fra standard filterboksen til et luftfilter, der giver mere luft og som er placeret hvor der er mere kold luft.

KN har et kit til omkring 4.00 og det er for mange alt for dyrt.

Her kan du selv lave en langt billigere løsning ved at købe et KN luftfilter og et heatblanket.

Du kan på den måde spare over 3.000 kroner og få nøjagtigt samme performance – nuvel, det ser ikke ud på samme måde, men kan det ikke være ret ligegyldigt, når du lige sparer 3K som du kan bruge p nye tændspoler?

Montering af luftfilter

Monter KN luftfilteret lige efter din MAFF censor og lav en ”kurv” af dit heatblanket, så luften fra indblæsningen af plast stryger direkte ind i din kurv omkring KN luftfilteret.

Nyt indsugningsspjæld er ikke nødvendigt før du begynder at gå efter 400 Hk.

Mere gang i tændrørene og tændspoler

Audi tændspoler tuningNu har du mere luft og derfor er det tænding vi skal have optimeret.

Alle der arbejder med tuning af 1,8 tfsi anbefaler skift af standard tændspolerne til performance spoler f.eks. fra ARP.

Du vil ikke kunne mærke noget som helst ved et simpelt skifte, men det er helt som ved skifte af bændstof dyser, hvis du ikke korrigerer chippen, kan det ikke mærkes.

Men ikke kun spolerne også tændrørene med typer, der har iridium.

Kombinationen giver fuld kontrol over tænding og langt færre selvantændinger = flere HK.

Bedre afgang af gasser – Udstødning

Når vi giver mere luft og beder gnist, skal der også være bedre mulighed for at komme af med udstødningen.

Her er en down-pipe med sports catalysator et must.

Fra turboet sidder katalysatoren og derefter et afgangsrør ned til selve udstødningssystemet.

Det er fra fabrikken ret godt, men hvis du skifter over til et system med en super flow katalysator og et større for-rør samt større afgangsrør, kan du faktisk opnå omkring 30 HK ekstra KUN ved at skifte til til en optimeret downpipe med racer katalysator.

Du kan få en komplet downpipe med racer cat hos Integrated Engerenered

Performance udstødning

Fra udstødningens for-rør skal vi også have skifte rensten, så der er godt flow og udstødningsgasserne kan komme hurtige og effektivt væk.

Typisk går vi her over fra 3 tommer til 2 tommer med split i to lyddæmpere, ja måske først en samlet lyddæmper (mellem-dæmper) og bagefter over i de to dæmpere.

Her er det vigtigt at forstå, at en motor virker bedst, hvis der er modstand i udstødningssystemet og der ikke bare er et mellem rør og en back-cat.

Du vil med det samme kunne mærke, hvis der ikke er nok modstand i udstødningen, det vil mærkes som om alt ”træk” er væk – der er ingen moment og spark i ryggen.

Dit nye udstødningssystem skal med andre ord både dæmpe lyden og dæmpe måden gasserne kan komme væk fra motoren. (Der skal være et negativt flow”

Du skal derfor IKKE fjerne mellem dæmperen i udstødningen for at få mere lyd, den har en funktion og den dæmper ikke kun, den laver også flowet om, så motoren kan trække luft ind og bruge mellem-potten til at ”skyde fra”.

Forstil dig mellem-potten er der, alt kraft lander og bruger til at skyde afsted fra.

Fjerner du den, vil der ikke være noget at ”afsætte” fra for motoren og det vil føles meget underligt.

Så bibehold mellem-potten og sørg for udstødningssystemet er afstemt til motoren, så det ikke er for stort.

Ny Intercooler

En ny mere effektiv intercooler, kan give helt op til 30 ekstra Hk og de koster ikke alverden kontra alt det andet.

Du kan få en airtech intercooler for omkring 6.000 og den er ret net at skifte ud.

Det vil være en god ide, at skifte slangerne nu du er i gang, da de originale kan klappe sammen, når der bliver gået til den.

Typisk kan du få en intercooler med silikone slanger i et samlet sæt, så dukan skifte det hele.

Bedre motor respons med sprint booster

Når du både har fået ny udstødning og mere luft samt mere gnist, ja så skal der kun et stage 2 chip-map til før du får fuld valuta for alle pengene – men der dog lige en enkelt ekstra ting du bør bruge lidt kroner på.

Køb en sprint booster til din gaspedal

Det er i praksis en ”dims” du sætter på gaspedalen frem for den originale transmitter og den er omkring 1000 gange så følsom og effektiv.

Du får med andre ord en gaspedal, der reagerer øjeblikkeligt på din fod og sender signaler meget hurtigere til gasspjældet.

Det giver en helt anden følelse – det føles som om bilen er blevet 200% hurtigere.

Bilen har samme effekt som før, men du får den bare øjeblikkeligt når du røre gaspedalen.

Det er en helt anden bil bagefter og det kan kun på det varmeste anbefales – specielt i forhold til økonomien i en komplet stage 2 tuning, her koster en sprint booster altså ikke ret meget.

Brændstofsystemet

Du får nu mere luft, mere tænding og bedre motor respons, men hvad med benzintilførslen?

Hvis du går efter omkring 300 HK, så kan du ofte opnå det uden at skifte noget på brændstofsiden.

Men ofte vil det være nødvendigt at skifte til større dyser – her anbefales Audi S3 dyser.
Og en benzinpumpe der kan flowe mere benzin igennem hele systemet.

Her er det vigtigt at bemærke, at ganske få uskiftede dele, kan blive flaskehalse, så gå all-in og skift det hele.

Både pumpe, slangernes diameter og alle dyser / overgange,s å du er sikker på, at der kan komme nok benzin op til de nye større dyser.

Stage 3 tun af 1,8 TFSI

Vil du gå videre og hente mere ud af din 1,8 TFSI, så er der masser af muligheder.

Den mest oplagte og mest effektive er naturligvis at skifte turboen til en KO4.

Det vil med det samme give helt nye tal.

Her skal vi også over i nye stempler og ventiler m.m. for at toppen kan klare alle de ekstra Hk.

Et stroker kit og smedede stempler vil ofte være nødvendigt alt efter hvor meget der skrues op.

Ny kobling

Koblingen i de fleste Audier er store nok til at kunne klare en hel del tuning, de kan ofte klare op til 300 Hk uden at begynde at skride.

Går du efter mere end 300Hk, så skal der naturligvis skiftes til en racing kobling, der er knap så komfortabel at køre med, men som gør arbejdet til U.G.

En ny kobling koster faktisk ikke så meget, du kan finde dem på nettet til omkring 2.500, hvor de kan klare op til 500 HK.

Selve udskiftningen er næsten den dyreste.

Nyt svinghjul

Her er masser at hente på alle områder, men det er ikke et punkt, der giver voldsomt effekt.

Når du går i gang med et stage 3 tun, er det vigtigt at du husker du er ude på motorens topeffekt, de småting du kamn optimere vil derfor ikke give ret meget – du har allerede optimeret næsten alt, så det nyt svinghjul vil kun give en lille smule.

Her er der næsten kun NOS tilbage, ja og småting som gearkasse optimering.

Her er NOS dog noget mere effektivt og økonomisk kontra alle de andre småting du kan optimerer.