Bokstuning eller rullefelt?

bokstuning eller rullefeltEr du ikke typen, der har haft 30 biler gennem Chiptuning, ja måsker er det første bil du overvejer at få chippet, så melder der sig masser af spørgsmål. Dem får du svar på her.

Du har nok bemærket, at du kan få en boks, som du sætter på bilen og derigennem ændrer motorstyringen så bilen får ca. 30 – 50 hk ekstra (meget forskellige alt efter motortype).

Se det er jo genialt, for du kan bare tage den af, når bilen skal til syn og sætte den på igen bagefter.

Det er en kæmpe fordel og det er netop derfor typen af motorstyrings-tun er blevet enormt populær, særligt i Danmark.

Vi vil gerne bare kunne tune og få bedre træk og ”Fun” på vejen, men også overholde lovgivningen, hvert 2 år.

Rullefelt – Du får meget mere

En bokstuning giver et ret moderat resultat, der optimeres ikke 100% og det er der en grund til. Dem der sælger dig en bokstuning, har ofte inkluderet en garanti på f.eks. 50.000 km uden problemer og det betyder, at de laver tuningen knap så voldsom som den i praksis kan laves.

Tager du ud til en biltuner med rullefelt, vil du få en fil lagt ind i bilens motorstyring, der er langt mere optimeret og presser bilens turbo og mortor helt til tops, så du får langt flere hestekræfter og moment.

Det er ikke unormalt at en bokstuning kan give f.eks. 30 hk ekstra og en tuning på rullefelt kan give 100 Hk.

Er der garanti på tuningen?

Langt de fleste tunere har en eller anden form for garanti, du kan 100% sikker alle steder få bilen sat retur til standard fil, men derfra til direkte garanti, ja det er meget forskelligt.

Sjældent tilbyder biltuningsfirmaerne en garanti, der kan matche en bokstuning.

Men ringer du til dem og beder om en latterlig tuning, som en boks kan leverer, er jeg ret sikekr på de også gerne vil give 50.000 km garanti. (og billigere)

Valg af chiptunings firma

Her er det meget svært at vejlede, der er ret mange om buddet og det er meget forskelligt hvordan de arbejder.

En del indlæser blot en fil og smækker døren, andre indlæser en fil og tester om den virker på et rullefelt.

Som udgangspunkt kan langt de fleste tuningsformaer ikke gøre andet end at indlæse en fil – De kan med andre ord ikke selv tune filen optimalt, de t fatter de ikke en skid af, de har bare købt adgang til en masse filer og regner med de virker fint.

Det du får hos en biltuner er med andre ord, adgang til deres filer og en test af hvor godt de virker.

Hvis du beder dem om at skrue lidt om for tændingen på cylinder 3, så glor de på dig som om du er idiot.

Du kan med andre ord ikke forvente andet end adgang til en mekaniker (hvis du er heldig) der her lejet et rullefelt og købt adgang til optimerede filer online.

Er du lidt heldig vil tuneren også have lidt viden fra egne projekter og kunne snakke lidt med omkring stage 2 og stage 3, men meget ofte vil det være meget snæver viden fra få bilerne.

Hvor finder jeg eksperterne så?

Ikke i Danmark det er helt sikkert, men du finder dem i udlandet og du kan få fat i dem via Facebook, hvor de laver en specifik fil netop til dig, som du skal indlæse og bagefter sende resultaterne fra rullefeltet.

Meget ofte kan de lave en fil, der giver dig op til 25% bedre peformance kontra en standard tuningsfil.