Virker dine automatgearkasse optimalt?

Hvis du har en bil med automatgearkasse, og du oplever nogle af følgende symptomer:

  • Bilen er langsom i optræk – og kører kun i ét gear
  • Lampen for gearkasseproblemer lyser i instrumentbordets display
  • Bilen tager motoromdrejninger, uden at bilen flytter sig
  • Bilens motoromdrejninger øges, men farten øges ikke
  • Bilen giver et klonk eller ryk, når den skifter gear

Så er det anbefalingsværdigt, at du får testet din gearkasse. Det kan være ret komplekst selv at finde hoved og hale i sin automatgearkasse. Den moderne automatgearkasse er nemlig kun blevet mere og mere kompleks. Den er udstyret med langt mere elektronik end før i tiden, den er samtidig blevet bedre, økonomisk og mere miljøvenlig. I dag designer man automatgearkassen til at give det mest økonomiske brændstofforbrug og samtidig med så lav forurening som mulig. Og netop fordi automatgearkassen i dag bygges så komplekst, kræver den også at blive serviceret med jævne mellemrum.

Skulle man udpege en decideret fjende for automatgearkassen, må det siges at være varme. Automatgear udvikler i sig selv varme, hvorfor det er nødvendigt, at gearkassen konstant afkøles – og det sker ved hjælp af en oliekøler. Det er derfor også vigtigt, at der jævnligt tjekkes op på, om oliekøleren fungerer, som den skal – og for at man eventuelt kan tage småproblematikker inden, de bliver til store, dyre problematikker.

Ting du aldrig må gøre ved Automatgear

Vi tilegner os alle forskellige køre vaner – og nogle vaner er altså bedre end andre. Og hvis du har tilegnet dig nogle af nedstående vaner, vil vi kraftigt anbefale dig at bryde vanerne med det samme.

  • Sætter bilen i Park, inden bilen holder helt stille
  • Skifter fra Reverse til Drive, mens bilen bevæger sig
  • Sætter bilen i Neutral ned ad bakke

Gør du én eller flere af ovenstående, er vi sikre på, at du helt sikkert enten gør det i bedste mening eller måske slet ikke har tænkt over det. Sætter du bilen i Park, mens bilen triller, kan du risikere at parkeringspalen i gearkassen knækker. Du sætter nemlig gang i for mange funktioner på samme tid, som overlapper og rammer hinanden nede i gearkassen.

Hvis du skifter fra Reverse til Drive, mens bilen stadig er i bevægelse, slider du på din automatgearkasse – og det kan gå hen og blive en rigtig dyr fornøjelse. Du kommer nemlig til at bruge gearkassen som bremse – og det er ikke meningen.