Audi A4 B8 Stage 2 tuning – 300 HK
Måske har du allerede været i gang med et Stage 1 tun, hvor du egentlig bare laver en simpel chip map tuning og får omkring 200 – 230 HK på din 1.8 TFSI motor. Det er ret fedt at få de ekstra HK og mange bliver huk på at få mere. Vi ser i denne artikel på hvordan du kan få mere end de 230 HK ved, at skifte forskellige standarddele på bilen og til sidst lave et stage 2 chiptun. Vi ser på:
- Skifte til kold-luft indsugning
- Nye tændspoler og tændrør
- Down-pipe og racing katalysator
- Komplet 2 – 3 tommer udstødning uden restriktioner
- Sprint booster til gaspedalen
- Intercooler upgrade
- Benzin dyser – skift til S3 dyser
- Brændstofpumpe
- Stage 2 mapping (Chiptuning)
Optimering af indsugning
Begynd med at se på et nyt luftfilter og indsats, så du kan gå fra standard filter boksen til et luftfilter, der giver mere luft og som er placeret, hvor der er mere kold luft. KN har et kit til omkring 3.000 og det er for mange alt for dyrt. Her kan du selv lave en langt billigere løsning ved, at købe et KN luftfilter og et heat blanket. Du kan på den måde spare over 2.000 kroner og få nøjagtigt samme performance – nuvel, det ser ikke ud på samme måde, men kan det ikke være ret ligegyldigt, når du lige sparer 1K som du kan bruge på nye tændspoler?
Montering af luftfilter
Monter KN luftfilteret lige efter din MAFF censor og lav en ”kurv” af dit heat blanket, så luften fra indblæsningen af plast blæser/stryger direkte ind i din kurv omkring KN luftfilteret. Nyt indsugningsspjæld (MAFF) er ikke nødvendigt før du begynder at gå efter 400 Hk.
Mere gang i tændrørene og tændspoler
Nu har du mere luft og derfor er det nu tænding vi skal have optimeret. Alle der arbejder med tuning af 1.8 TFSI anbefaler skift af standard tændspolerne til performance spoler f.eks. fra ARP. Du vil ikke kunne mærke noget synderligt vildt ved et simpelt skifte og dog. På YouTube kan du finde flere dynotests (rullefelt) med før og efter tests, der alle viser omkring 10 HK i øgning, kun på den konto (Det er billige HK). Des mere du tuner, des mere giver de. Men ikke kun spolerne også tændrørene med typer, der har iridium. Kombinationen giver fuld kontrol over tænding og langt færre selvantændinger = flere HK.
Bedre afgang af gasser – Udstødning
Når vi giver mere luft og beder gnist, skal der også være bedre mulighed for at komme af med udstødningen. Her er en down-pipe med sportskatalysator et must. Fra turboen sidder katalysatoren og derefter et afgangsrør ned til selve udstødningssystemet. Det er fra fabrikken ret godt, men hvis du skifter over til et system med en super flow katalysator og et større for-rør samt større afgangsrør, kan du faktisk opnå omkring 30 HK ekstra KUN ved at skifte til en optimeret down-pipe med racerkatalysator. (kun og kun, det er noget af en omgang at skifte og en down-pipe er ikke billig)
Performance udstødning
Fra udstødningens forrør skal vi også have skiftet rensten, så der er godt flow og udstødningsgasserne kan komme hurtigt og effektivt væk. Typisk går vi her over fra 3 tommer til 21/2 tommer med split i to lyddæmpere, ja måske først en samlet lyddæmper (mellem-dæmper) og bagefter over i de to dæmpere. Her er det vigtigt at forstå, at en motor får helt ændret karakteristika, hvis udstødningen ændres. Meget ofte (som i nærmest altid) vil du opleve at bilen kører helt anderledes bagefter og ikke rigtigt har samme træk (moment).
Det er fordi en større udstødning ændrer momentkurven og momentet kommer til at peake langt højere i omdrejningerne. Så der hvor du før fik et spark i rykken ved 3.000 RPM sker der ikke en skid nu. Du skal forbi din lokale tuner og have den chippet, så du igen får fuld udbytte af momentet. Med en stage 2 chipning fjernes flere neddroslinger, der får motoren til at udnytte de nye luft muligheder – både mere luft og koldere luft, samt nedkøling af motoren og bedre mulighed for at komme af med gasserne og i øvrigt tænde mere præcist, hvis du skifter til oktan 100 tun.
Ny Intercooler til Audi A4 B8
En ny mere effektiv intercooler, kan give helt op til 30 ekstra Hk og de koster ikke alverden kontra alt det andet. Du kan få en Airtech intercooler for omkring 6.000 og den er ret nem at skifte ud. Det vil være en god ide, at skifte slangerne nu du er i gang, da de originale kan klappe sammen, når der bliver gået til den. Typisk kan du få en intercooler med silikone slanger i et samlet sæt, så du kan skifte det hele.
OBS: Flere i Danmark sælger et TA Technix produkt inden for intercoolere som IKKE passer på en Audi A4 B8 1.8 TFSI fra 2009 – Altså før facelift. Producenter hævder selv den passer, men det gør den da bare som i OVERHOVEDET ikke. Med andre ord, vi kan overhovedet ikke anbefale produkterne fra TA Technix, de er billige og det var da også derfor vi hoppede i med begge ben. Køb en Wagner intercooler, den passer på og der bliver ikke alt muligt pis bagefter -og spild af tid.
Køb en sprint booster til din gaspedal
De bliver omtalt som fantastiske på nettet og de kan også noget, men forvent ikke en komplet 100% 1:1 respons på gaspedalen. Der er altså ikke SÅ meget forskel og udgiften taget i betragtning, ja så ville jeg i dag nok have undværet den. Gaspedalen bliver mere følsom og et rigtigt fint eksempel er min hund, der sidder på bagsædet. Det har den altid gjort i Audien – med en strap ned til udtaget på sikkerhedsselen.
Efter jeg har fået sprint boosteren installeret, skøjter hunden på bagsædet rundt, den bliver hele tiden trukket enten tilbage eller frem. Grunden er, at det er blevet svært at finde koblingspunktet og lave en normal glidende overgang ved gearskifte og særligt ved igangsættelse i første gear – Her er det som hvis du bare fyrede pedalen i bund. Det kræver med andre ord meget lang tilvænning at køre med sprint boosteren på og selv med en 1 ud af 1 setting på Race-mode. Her bør du lige stikke en finger i jorden og spørge dig selv “Hvad er det egentlig jeg vil opnå” Hvis du vil have en DTM motherfucker vild Audi, hvor ALT er tunet og vildt, ja så skal du have sprint booster, det er klart. Men vil du bare gerne have en pænt vild bil, som du også kan have familien med i, så er sprint booster spild af penge.
Brændstofsystemet
Du får nu mere luft, mere tænding og bedre motor respons, men hvad med benzintilførslen? Hvis du går efter omkring 300 HK, så kan du ofte opnå det uden at skifte noget på brændstof siden. Men går du efter 300+ vil det ofte være nødvendigt at skifte til større dyser – her anbefales Audi S3 dyser. Og en benzinpumpe der kan flowe mere benzin igennem hele systemet. Her er det vigtigt at bemærke, at ganske få uskiftede dele, kan blive flaskehalse, så gå all-in og skift det hele. Både pumpe, slangernes diameter og alle dyser / overgange, så du er sikker på, at der kan komme nok benzin op til de nye større dyser.
Stage 3 tun af 1.8 TFSI
Vil du gå videre og hente mere ud af din 1.8 TFSI, så er der masser af muligheder. Den mest oplagte og mest effektive er naturligvis, at skifte turboen til en KO4. Det vil med det samme give helt nye tal. Her skal vi også over i nye stempler og ventiler m.m. for at toppen kan klare alle de ekstra HK. Et stroker kit og smedede stempler vil ofte være nødvendigt alt efter hvor meget der skrues op.
Ny kobling
Koblingen i de fleste Audier er store nok til at kunne klare en hel del tuning, de kan ofte klare op til 300 Hk uden at begynde at skride. Går du efter mere end 300 Hk, så skal der naturligvis skiftes til en racing kobling, der er knap så komfortabel at køre med, men som gør arbejdet til U.G. En ny kobling koster faktisk ikke så meget, du kan finde dem på nettet til omkring 2.500, hvor de kan klare op til 500 HK. Selve udskiftningen er den dyreste.
Nyt svinghjul
Her er masser at hente på alle områder, men det er ikke et punkt, der giver voldsomt effekt. Når du går i gang med et stage 3 tun, er det vigtigt at du husker du er ude på motorens topeffekt, de småting du kan optimere vil derfor ikke give ret meget – du har allerede optimeret næsten alt, så det nyt svinghjul vil kun give en lille smule. Her er der næsten kun NOS tilbage, ja og småting som gearkasse optimering.
Et nyt pully wheel er næste step for de fleste og det er noget af en omgang at rode med, det skal varmes op over 400 grader for at kunne monteres (Det er et helt afsnit for sig selv).