Biltuning – Grundguide

biltuningNår vi ser på tuning, har vi få egenskaber på motoren vi kan ændrer for at opnå mere effekt, det er: – Luftens temperatur – Ladetrykket – Benzintilførslen – Afgang af gasser Alt andet handler mere om at få bilen til at holde til tuningen. Vi ser herunder på hvert område, som du kan optimerer

Luftens temperatur

Luften benyttes til at lave sprængningen sammen med benzinen i cylinderen og får stemplet til at sprænge retur. Luften der kommer ind fra ventilerne til cylinderen, hvor benzinen også sprøjtes ind, er derfor en vigtig del af eksplosion. Des koldere luft, des mindre molekyler og dermed mulighed for at presse mere luft ind sammen med mere benzin og dermed lave en langt større eksplosion i cylinderne.

Skift intercooleren

Den intercooler som sidder på din bil, vil meget ofte være en meget lille intercooler til aen lav pris. Den kan sikkert godt klare at lave kold nok luft til at bilen kan performe standard, men hvis du vil have ekstra HK og moment, så vil det meget ofte (nærmest altid) kræve en større intercooler monteret. Du kan finde kits som er lavet særligt til din bilmodel online. Her skal du dog være opmærksom på, at flere producenter angiver 100% pasform uden det er tilfældet. De skriver bare en masse hø og håber på du køber deres standard udgave, som rent faktisk overhovedet ikke passer til din bil – Så her bør du være ekstra vågen og tjekke trustpilot og andre steder f.eks. grupper på Facebook før du køber.

Ladetrykket – Hvad kan du selv gøre her

Ja, der kan gøres ret meget,du kan f.eks. skifte hele turboen og sætte en større ind. Det er som sådan ikke den store opgave, men der er flere ting at overveje. Skifter du fra en standard turbo til en stor kraftig model, ja så kan din bil måske ikke synes mere. Opdages den større turbo ved syens, vil den blive skrottet. Du kan så skifte turboen hvert 2 år op til syn – det bliver du pænt træt af. Skift til en turbo med samme hus og med modificeret indmad – Det kan de ikke se ved syn. Der er mulighed for at købe kloner af din standard turbo, hvor der er indsat mere effektiv indmad, dog unden man kan se det uden på selve turboen. Det kan en synsmand ikke se – og har du sørget for at indlæse standard filen til motorstyringen før syn, vil turboen også opfører sig helt som et lam.

Mere benzin – Pumpe og dyser

Når du tvinger mere kold luft ind med højere tryk, ja så skal der også mere benzin til før du får en større eksplosion i din cylinder. Din bil er udstyret med en benzinpumpe der har et max tryk og dine benzin-dyser har et max – måske har selve slangerne fra pumpen også en lidt for lille diameter. Men det er intet problem. Du kan finde både mere effektive højtryks benzin pumper online og nye benzindyser, der kan yde mere. Skiftet af benzindyser er en større operation på langt de fleste biler og tager flere timer – her vil det være en god ide, at alliere dig med en, der har prøvet det før.

Udstødning

Når alt er optimeret, er eneste flaskehals muligheden for at komme af med alt den nye voldsomme udstødning. Her bør du se nærmere på, hvordan du kan komme af med udstødningen helt ved kilden, det kan være ved at montere en langt større downpipe fra turboen, så turboen kan komme af med luften lettere. Er bilen uden turbo, vil en ”banan manifold” være det du skal have finger i. Den giver langt bedre flow væk fra cylinderne.

Udstødningssystem

Ud over din downpipe eller banan-manifold, vil resten af udstødningen også på virke muligheden for at komme af med gasserne. Her er det mest effektive at gå op i diameter og fjerne alt lyddæmpning – Det er så ikke ret fedt at køre med på arbejde, men det er her du finder HK. Fjern mellempotten og skift til ”direct flow” på de sidste to lyddæmpere før afgang – så får du både noget der rykker og noget der dæmper. Vil du have fuld effekt, så lav et system uden dæmpere overhovedet – måske skal du have et kryds eller H på midten af bilen for at få noget, der ikke spyder ild.

Bemærk: På nettet kan du finde masser af videoer omkring ”Backpressur” og vigtigheden i at udstødningssystemet har en eller anden form for modstand. Det er ganske enkelt ikke rigtigt, når en motor testes og motorstyringen ikke er kodet til et bestemt system. Dem der påstår, der SKAL være modstand i en udstødning, har ofte teste en udstødning UDEN at justere motorstyringen bagefter. Optimeres motorstyringen, vil du kun opleve langt mere effekt med et åbent system uden dæmpere på. Des mindre udstødning, des bedre.

Læs om chiptuning her