Brugtbilstest af Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo har jo en fantastisk historik indenfor motorsport og sportslige hverdags biler.
De modeller vi kender bedst i Danmark, er desværre også dem, der har haft enormt store problemer med teknikken 147 og 156 var ofte på værkstedet og det ry skulle 159 sætte på plads.
Inden 159 kom på tegnebrættet med de sidste streger snuppede Alfa en af de førende udviklere fra BMW og det har bestemt vendt op og ned på fejlfrekvensen.
Designet er naturligvis lækkert og sporty, men det tekniske er også godt på plads.
Kvaliteten
Vi har haft fat i en Alfa Romeo 159 2,2 benzin med 180 HK og 160.000 km på speedometeret.
En godt og grundigt brugt Afla 159, der er blevet tæsket seriøst igennem siden 2006.
Noget af det første man ser udvendigt, er lakken, der falder af i små flager. Ved hvert stenslag er det som om lakken løsner sig i en flage og det er udtalt ved dørene, hvor slitage fra indstigning har sat sine spor.
Trods den knap så gode lak, er der ingen rust overhovedet.
Cromen holder sig også fin.
Indvendigt er det en flot og funktionl kabine, hvor tiden og er løbet en smule fra designet. Kvaliteten er dog god, men der er synlig slitage flere steder.
Her er det muligt at købe forskellige kits med folie, der kan pifte det hele op og give et frisk nyt udseende igen. (f.eks. carbon, som er standard i Ti udgaven)
Læderet har det med at krakelere i overfladen, der hvor der er mest slitage på forsæderne, men de holder formen godt og den slags kan skiftes.
Der er en generel følelse af luksus i bilen og det er faktisk på niveau med BMW og Audi, hvis ikke højere i visse tilælde.
Der blev observeret fejl med en bukket olieslange p en bremsekaliber og støj fra dualmass svinghjulet, men ellers var der ikke noget ud over et noget sultens olieforbrug.
Motoren
Det er en Opel motor der ligger i alfaen og den er tunet efter alle kunstens regler, så her kan du ikke rigtigt på nogen nem måde få mere power.
Trods 181 HK, som er målt på rullefelt (den har 185 fra fabrikken) er det ikke en racebil.
Der er knap overskud til overhalinger og det er lidt som om, der først sker noget ved 5.000 omdrejninger. (den tager fint 8.000)
Men den trækker helt fornuftigt og ligger fint på omkring de 13 km pr ltr. i snit.
Det mest interessante ved motoren er dæmpningen.
Det er simpelthen en af de mest støjsvage biler vi nogensinde har kørt.
Der skal hamres godt til for at motoren giver lyd fra sig og det er slet ikke Alfa agtigt, men det er yderst behageligt på langture – super komfort.
Tillægges det lave støjniveau fra vind pga bilens aerodynamiske form, ja så har du klassens mest støjsvage bil.
Dækstøj er også dæmpet fornemt med filtskærme.
Køb den hvis
Er du vild med design og vil du gerne have en støjsvag bil, ja så er Alfa 159 perfekt.
Pas på med svinghjulet – det er enormt dyrt at skifte.