Sælg din nye brugte bil og tjen kassen
Som noget helt usædvanligt er brugbilsprisen på særlige bilmodeller i øjeblikket højere end købsprisen sidste år.
Det er højest besynderligt og årsagen skal findes i bilproducenternes udfordringer med mangel på bl.a. computer chips til bilernes elektroniske dele.
Det har medført leveringsproblemer og uhyggeligt lange ventetider på en ny bil. Den lange ventetid har fået brugbilspriserne til at stige og i snit er de alle steger godt 12% bare sidste år.
En anden årsag til stigningerne er et mindre udbud af brugtbiler. En verdensomspændende corona pandemi får os som mennesker til at blive usikre på fremtiden og helt naturligt holder vi igen og ser tiden an.
Udbuddet af brugte biler er derfor faldet med 30% sidste år og det får naturligvis også priserne til at stige.
Udlejningsfirmaerne påvirker også markedet
Mangel på mikrochips, Corona og lang leveringstid er ikke alene årsagen til prisstigningerne. For under Coronaen har der ikke været turister og derfor har udlejningsfirmaerne ligget helt stille og ikke fået brugt deres vognpark som de plejer.
Det betyder bilerne ikke er blevet slidt og skiftet ud som de normalt bliver løbende og det har også fået et mindre udbud af brugte biler på markedet.
Hvilke mærker er mest eftertragtede
Priserne er generelt steget, men der er særligt udvalgte mærker som har fået ekstra store stigninger, det er:
VW Golf
VW Passat
VW Polo
Skoda Fabia
Peugeot 208
Toyota Aygo
VW UP
Skoda Octavia
Ford Fiesta
Nissa Qashqai
Eksempler på brugtbils priser
Den eftertragtede Skoda Octavia med masser af plads til hele børnefamilien koster som en pæn 4 år gammel udgave ca. 250.000 i år og sidste år og fra ny 200.000.
Den er med andre ord steget hele 20% på et enkelt år.
Og det er vel at mærke selv om du har brugt den.
Det fortsætter ind i 2022
Udviklingen forventes at fortsætte et godt stykke ind i 2022 og nogen spår at vi skal helt frem til 2023 før der er helt normale tilstande igen.
Under en pandemi kan det dog være yderst vanskeligt at ramme fremtidsforventninger og der kan ændres meget.
I øjeblikket kommer der f.eks. ekstra mange el biler til salg på markedet efter flere lande i EU har givet store tilskud ved køb af ny el-bil.
En del af dem ender i Danmark og giver bedre brugtpriser, men da el-priserne er steget 30% er folk også her tilbageholdende med at købe.
Producenterne af mikrochips har dog meldt ud, at de vil ændrer deres produktion, så der fremadrettet vil være mere fokus på chips til biler og det vil teoretisk få en indflydelse.